Tytuł :

Problem z lampą.

Foto.recenzja.pl / Forum : cyfrowe

Krzych - Pt, 20.04.2007 22:44
Temat postu: Problem z lampą.
Witam wszystkich.
Jakieś 2 tyg. temu kupiłem zewnętrzną lampę Metza 58 AF-1 C
do mojego canona 30D.
Niestety mam mały problem z odpowiednim ustawieniami.
Polega on na tym, że gdy robie zdjęcia z palnikiem skierowanym na wprost na trybach priorytet przysłony lub czasu to zdjęcia wychodzą nie doświetlone o jakie 1/3 , 2/3 przysłony. Natomiast gdy przełącze na tryb auto to wszystko jest ok.
Nie sądzę żeby to była wina lampy, ponieważ w ten sam sposób cyknąłem kilka fotek alfa mojego brata z oryginalną lampą sony i problem się powtórzył.
Wnioskuje więc, że ja coś źle robie. Walczę z tym już drugi dzień i nic mi nie wychodzi.
Może ma ktoś jakiś pomysł?
Z góry dziekuję i pozdrawiam.

nowakjacek - Pt, 20.04.2007 23:54
Temat postu:
Jest szansa, że nie chce współpracować w pełni z Twoim aparatem, mimo zapewnień producenta zdarza się brak pełnej współpracy.Świeża sprawa więc serwis polecam i niech się tam martwią, ewentualnie wymiana na dedykowaną do canona

Krzych - Sb, 21.04.2007 00:41
Temat postu:
Ale właśnie ten model jest dedykowany do canona.
No i to samo było w alfie na wprost nie doświetla, a na auto jest ok.
Dodam,że spróbowałem również na lampie wbudowanej i jest to samo.
Już nic nie rozumiem mam mętlik w głowie
różnica między parametrami auto, priorytetem przysłony jest taka;
czas 1/60
iso 400

W moich ustawieniach jest :
szybka synchronizacja lampy 1/250
iso 200
cała reszta jest taka sama..
Mam tylko nadzieje, że jednak to ja coś źle robie, bo dodatkowy palnik w tej lampie jest super i ładnie doświetla foty z odbicia.

A tak poza tym to czy może mi ktoś powiedzieć na czym polega różnica w ustawieniu przestrzeni koloru sRGB , a Abobe RGB?
W instrukcji napisali tylko, że jeżeli nie wiem jak to edytować to mam sobie podarować i urzywać sRGB uśmiech

muzyk - Sb, 21.04.2007 07:47
Temat postu:
Nasze monitory przedstawiają kolorki w sRGB jest to standardowy poziom odwzorowania kolorów barw i tp natomiast przestrzeń kolorów Abobe RGB zazwyczaj wykorzystywana jest jeśli zdjęcie idzie do szczegółowej obróbki graficznej.
Zdjęcia zrobione naszymi kanonami w przestrzeni sRGB sa ładnie nasycone w Adobe RGB są bardzo skąpe kolorystycznie .
Przestrzeń kolorów musisz ustawić w aparacie i potwierdzić to w lampie może w tym leży problem błysku- inna temperatura barwowa
lecz niejestem tu ekspertem pozdrawiam

aramis - Sb, 21.04.2007 08:15
Temat postu:
Krzych, - to zjawisko to cały urok techniki ETTL. I tu zdaje sie Nikon ma przewagę. Jedyny rozsądny sposób to korekta błysku, która masz ostawiana pod górnym przyciskiem. A swoja drogą nie pamiętam, kiedy używałem lampy "na wprost.
Jeszcze za czasów Canona 300D było zalecenie zmiany softu na rosyjski, który miał korektę siły błysku i ustawienie jej na ok +2/3. Sam tak robiłem.
Zjawisko zupełnie przestaje być dokuczliwe przy odbiciu światła. od sufitu, lub gdy sufit jest wysoki wykorzystanie tylko części światła odbitej w dyfuzorze. Tak samo jak Twój Metz zachowuje się moja EX 380. Podobnie też miałem używając pożyczonej EX 580. To raczej problem pomiaru światła niż wady. Mówiąc krótko - po kilku próbach opanujesz to i nie będzie problemu większego.
Pozdrawiam

nowakjacek - Sb, 21.04.2007 09:45
Temat postu:
sRGB i Adobe RGB, to rodzaje przestrzeni kolorystycznej określone światowymi standardami. Różnica polega głównie na wielkości zakresu odwzorowania koloru. Adobe RGB "mieści" zdecydowanie większy zakres barw niż sRGB, który ma mocno okrojoną skalę i odwzorowuje pewien wycinek postrzeganych przez nas kolorów. Do tej pory tylko Eizo ma w ofercie monitor potrafiący pokazać zakres kolorystyczny Adob RGB, pozostałe sprzęty pracują z "ubogim" spektrum i jedynie ten monitor podlega PRAWDZIWEJ kalibracji, każda inna kalibracja poza Adobe RGB manipuluje dostępnymi w sRGB kolorami zwykle je jeszcze ograniczając. Problem zaczyna się gdy dokument utworzony w Adobe RGB, zapisujemy do sRGB. Komp musi obciąć za szeroki profil, pozostawiając jedynie rozróżnialne dla oka i monitora kolory. Zwiększa się kontrast i nasycenie zdjęcia, na monitorze dzieje się to samo, nagle z "bezpłciowej" foty robi się żarówiasty obraz.

elucubro - Sb, 21.04.2007 10:38
Temat postu:
aramis napisał:
Krzych,Jedyny rozsądny sposób to korekta błysku, która masz ostawiana pod górnym przyciskiem. A swoja drogą nie pamiętam, kiedy używałem lampy "na wprost.
Jeszcze za czasów Canona 300D było zalecenie zmiany softu na rosyjski, który miał korektę siły błysku i ustawienie jej na ok +2/3. Sam tak robiłem.


Można i tak, ale najpierw sprawdź, czy nie masz w menu ustawionego niedoświetlenia.

muzyk - Sb, 21.04.2007 10:52
Temat postu:
myslalem tak jak Jacek tylko on opisal to fachowo

Krzych - Sb, 21.04.2007 12:09
Temat postu:
elucubro napisał:
aramis napisał:
Krzych,Jedyny rozsądny sposób to korekta błysku, która masz ostawiana pod górnym przyciskiem. A swoja drogą nie pamiętam, kiedy używałem lampy "na wprost.
Jeszcze za czasów Canona 300D było zalecenie zmiany softu na rosyjski, który miał korektę siły błysku i ustawienie jej na ok +2/3. Sam tak robiłem.


Można i tak, ale najpierw sprawdź, czy nie masz w menu ustawionego niedoświetlenia.


Masz na myśli w menu aparatu? tzn ustawienie ekspozycji czy coś innego?
Jest jeszcze coś takiego w lampie jak zoom ext. Który ma za zadanie zredukować odrobinę siłę światła, przez co ma być ono trochę miększe.
Próbowałem tak i tak nie ma dużej różnicy.
Jest jeszcze zoom size który mam włączony.
ma on za zadanie korygować siłę światła ze względu na crop matrycy. 1.5 a canon ma chyba 1.6 ale to chyba nie ma już takiego znaczenia.

Krzych - Sb, 21.04.2007 12:22
Temat postu:
Po zakupie lampy we Wrocławiu miałem właśnie taki mały problem.
3 dni później miałem chrzciny w rodzinie i gdy zacząłem cykać pierwsze foty w kościele to się lekko zestresowałem, bo wychodziły ciemne. Do tego miałem zmontowany z kalki technicznej dyfuzor, który podkradał 1/3 światła. dlatego tez korektę ekspozycji musiałem dać aż +1 czym byłem troszkę zdegustowany i przekonany, że coś jest nie tak z lampą.
Już zaczynałem żałować, że nie kupiłem canona ex 580 uśmiech

No i jeszcze drugie pytanko:
Jacek to w takim razie czy trzeba przetwarzać foty z aRGB na sRGB i jak to robić?
no i czy w ogóle jest sens używać aRGB skoro i tak musimy go przetworzyć na sRGB?

aramis - Sb, 21.04.2007 13:46
Temat postu:
mam na myśli możliwość uruchamianą pierwszym przyciskiem od prawej (tym samym zmienia się typ pomiaru światła). Mam niestety lampę bez bajerów z nieodłącznie nałożonym dyfuzorem STOFEN. Bez dyfuzora jakoś sobie nie wyobrażam użycia tej lampy.
Pozdrawiam

Krzych - Sb, 21.04.2007 14:15
Temat postu:
Wiem wiem Aramisie chodziło mi o to co napisał elucubro '' sprawdz czy nie masz w menu ustawionego niedoświetlania"
W takim razie definitywnie będę musiał zakupić ten dyfuzor.
Jak go zobaczyłem w sklepie to wydał mi się bardzo prosty i zmontowałem coś bardzo podobnego z kalki technicznej.
lecz może jednak warto wydać ok stówkę pln.
Pozdrawiam.

aramis - Sb, 21.04.2007 14:48
Temat postu:
Kiedyś zrobiłem dyfuzor. Jak to wygląda możesz obejrzeć TU: www.ara.org.pl/~aramis/dl.pdf
Spisuje się nawet lepiej od STOFEN'a.
Pozdrawiam

Krzych - Sb, 21.04.2007 15:14
Temat postu:
Dzięki.
Napisałeś tam,że lampy używasz zawsze uniesionej do góry.
Masz na myśli, że zawsze korzystasz z odbicia od sufitu? Bo przecież w kościele od sufitu światła nie odbije. Czy może używasz zawsze lekko uniesionej do góry tak aby wyeliminować mocne odbicie światła na twarzy? Jeżeli tak to czy w takim razie dół zdjęcia wychodzi doświetlony?

aramis - Sb, 21.04.2007 18:02
Temat postu:
Krzych, - zauważ, że jak masz dyfuzor, część światła biegnie jego bokiem. I to wystarcza. Świecenie lampa na wprost w sytuacjach takich jak np. ślub to moim zdaniem nieporozumienie i porażka. Ustawiasz ISO 400 albo 800 wykorzystując ile sie da światło zastane. Lampa ma tylko lekko rozświetlić cienie. Jeśli za mało światła to lekko pochylasz lampę do przodu. Ale max 45 stopni.
Zresztą... Każdy ma swoje sposoby.
Nawet z dyfuzorem świecenie na wprost będzie wyglądało nie do końca dobrze. Zamiast dyfuzora możesz wykorzystać biały ekranik za lampą (niektóre lampy maja to wbudowane - wystarczy wyciągnąć).
Pozdrawiam

MarekWisniewski - Sb, 21.04.2007 18:53
Temat postu:
jezeli lampa niejest canona sprobował bym mierzyc swiatło punktowo ewentualnie centralnie wazony ttl raczej zawsze bedzie niedoswietlac
a zamiast dyfuzora polecam odbłysnik
własnie kupiłem bardzo fajna sprawa link ponizej

http://transit.pl/shop.php?a=opis_prod& ... egorie=261

miklo - Sb, 21.04.2007 19:10
Temat postu:
aramis: 30D, podobnie jak jego poprzednik, 5D, czy 350 / 400D mają drugą generację ETTL. Działa wyraźnie pewniej. Nie jest konieczny upgrade softu na wschodni oczko

Krzych: Korekty błysku, to chleb powszedni. Ale na początek zrób takie test: ta sama scena z lampą na wprost w trybie ETTL, A (własny pomiar Metza) i z lampą wbudowaną. W przypadku ETTL z Metzem i wbudowaną efekt powinien być z grubsza podobny. Tryb A Metza powinien dać nieco inny wynik. Spróbuj użyć FEL (guzior z gwiazdką). Po jego wciśnięciu lampa strzeli błyskiem pomiarowym (oczywiście w trybie ETTL) i body zablokuje jej ekspozycję. Jeśli w scenie dominuje biel, to oczywiste jest niedoświetlenie. Wtedy ręczna korekta na lampie, albo FEL na twarzy i pyk zdjęcie po przekadrowaniu.

A patrząc na różnicę w ustawieniach AUTO i Twoich widać, że w trybie auto masz 1/60 i ISO400, w Twoim masz 1/250 i ISO200. Zakładam, że dziura w szkle ta sama. Oznacza to, że w Twoich ustawieniach puszczasz mniej światła zastanego (bo zmiejszasz ISO o 1EV i dajesz czas krótszy 4 razy, więc w sumie puszczasz o 3 EV mniej zastanego)

Jeśli odległość od fotografowanego obiektu jest spora, szkło jest mocno domknięte, dajesz niskie ISO i do tego wskakujesz w tryb HSS, to po prostu lampa może nie dawać rady uśmiech Pamiętaj, że siła błysku maleje z kwadratem odległości. Pomimo mocarnego palnika może nie wyrabiać na większe odległości i mocno domknięte szkło. Dodatkowo tryb HSS z założenia ma mniejszy zasięg, bo wymaga kilku błysków w czasie jednego zdjęcia. Chociaż akurat 1/250 jest jeszcze czasem, który 30D obsługuje jako jednobłyskowy (nie licząc błysku pomiarowego). Ale pamiętajmy o tym, że pomiarowy też czerpie energię z kondensatora uśmiech

Reasumując: albo musisz zrobić korektę, bo jest sporo bieli, albo musisz zwiększyć ISO lub bardziej otworzyć szkło, bo lampa nie daje rady. Możesz też wyeliminować błysk pomiarowy przechodząc w tryb A, czyli pomiar własny Metza. Ja go używam i nawet nie tykam ETTL uśmiech

aramis - Sb, 21.04.2007 19:16
Temat postu:
miklo, - napisałem wyraźnie. Soft zmieniałem w 300D!!!. Malo tego. Wskazałem jak zmienic to ustawienie w 30D. Czytaj uważniej. Jeden i drugi aparat posiada od dość dawna.
ETTL-II działa owszem lepiej, ale i tak nie za dobrze.
Pozdrawiam

miklo - Sb, 21.04.2007 19:26
Temat postu:
No tak. Będę czytać uważniej uśmiech Na szczęście to był mały OT w mojej wypowiedzi. Mam nadzieję, że cała reszta się przyda Krzychowi uśmiech

A co do "nie za dobrze" o ETTL II - dlatego właśnie używam pomiaru Metza. Jakoś łatwiej mi go okiełznać uśmiech

Krzych - Sb, 21.04.2007 20:57
Temat postu:
Witam panowie.
Właśnie wróciłem z małego polowania na mewy.
Ale już za chwile zabieram się do roboty.
Będę testował i próbował.
Dodam,że wasze wskazówki są bardzo cenne. Cały czas myślałem,że najlepiej jest użyć niskiego iso dla lepszej jakości obrazu oczko No i o skierowaniu lampy w górę w kościele nawet nie pomyślałem oczko
Natomiast pamiętam,że próbowałem tryb A w lampie i dla odmiany leciutko prześwietlał lecz może z założonym dyfuzorem akurat będzie dobrze.
Pozdrawiam.


Pozdrawiam.

muzyk - Sb, 21.04.2007 21:16
Temat postu:
Panowie czytając wasze spostrzeżenia mogę powiedzieć TTL-i ETTL chyba nie jest całkiem doskonałym wynalazkiem robiąc zdjęcia w sobotę na ślubie miałem okazje wypróbować lampę którą kupiłem jakiś miesiąc temu miałem ten sam problem co Krzych lampa na pełnej automatyce przy ustawieniach aparatu ( c 350 d) w trybie AV lub TV niestety szalała zdjęcia były przepalone lub nieoświetlone natomiast na automacie były ok. .
Ustawiłem aparat na m czas na 1/60-1/40 F na 5,6-8,0 iso 400-800 lampę przełączyłem na ręczne ustawienia mam u siebie 5 stopniową siłę błysku (1/1-1/2-1/4-1/8-1/16 )i przy ustawieniu błysku na ½ palnika na 45 stopni z dyfuzorem i odbłyśnikiem efekty były zaskakujące fotki były lepiej doświetlone niż przy automacie czas 1/40-1/60 nie zaciemnił II planu ( gości i kościoła ) tak jak w przypadku automatyki. Za podpowiedź z czasem dziękuje Jackowi który bardzo pomógł teoretycznie dzieląc się swoim doświadczeniem pozdrawiam Krzysiek
Nie korzystajcie z automatyki
cool pozdrawiam wszystkich

Krzych - Sb, 21.04.2007 21:43
Temat postu:
Dzięki Muzyk będę walczył uśmiech
Ale czy ten czas nie był zbyt długi?

Krzych - Sb, 21.04.2007 23:13
Temat postu:
Niestety nie na razie nie mam możliwości dokładnego przetestowania lampy.
Musze czekać,aż przyjedzie moja narzeczona i wtedy razem wybierzemy się do kościoła.
W domu ze skierowana lampą pod kątem 45 stopni problem zupełnie znika nawet przy czasie 1/250.
A więc reasumując.
Ustawienia w kościele powinny być mniej więcej takie :
czas 1/60 ? - 1/125 ( wydaje mi się być bardziej odpowiedni no chyba,że się mylę ?)
iso 400 / 800
przysłona ok. 5.6 ( w zależności co chcemy pokazać)

Lampa z dyfuzorem lub rozbłyśnikiem (co lepsze?)
skierowana minimum 45 stopni w góre.
Balans bieli auto lub ręcznie temp?

Jeżeli coś źle zrozumiałem to proszę o poprawienie.
Wszystkim bardzo dziękuje i pozdrawiam.

Krzych - Sb, 21.04.2007 23:17
Temat postu:
A jeszcze co do tego sRGB i aRGB.
Używać czy nie i jak to wygląda w praktyce?
Mam na myśli efekt końcowy.
No i jak się to obrabia chociaż tak z grubsza?

muzyk - Nie, 22.04.2007 07:35
Temat postu:
Jeśli chodzi o czas to 1/40czy 1/60 naprawdę się sprawdził dłuższy czas wiec aparat naświetla więcej szczegółów przy auto zazwyczaj jest dobry I plan a reszta na ciemno.
Co do SRGB RGB-ASrgb
Lab na którym robię odbitki odczytuje tylkosRGB wiec ja tak robię nie wiem jak inne ale to chyba standard starszych cyfrowych maszyn

muzyk - Nie, 22.04.2007 07:40
Temat postu:
jeszcze iso 400 z lampą a kilka robiłem bez i tu juz iso 800 szum prawie żaden przy odbitak 15-21 papier mat jedwab FuJIcolor Supreme bez lampy czas 1/250

Krzych - Nie, 22.04.2007 10:12
Temat postu:
Dzięki Muzyk.
A jak Ci idzie praca na tych weselach?
Jeżeli dobrze pamiętam to kiedyś pytałeś czy warto spróbować?
Mi też się marzy coś takiego ale mam jeszcze dużo pracy przed sobą uśmiech
Pozdrawiam.

muzyk - Nie, 22.04.2007 12:24
Temat postu:
Krzych, W sobotę robiłem to pierwszy raz zarobkowo a stres w kościele był straszny u mnie w miesicie na 15000 mieszkańców od zawsze był fotograf tylko jeden i jeden obsługujący jednostkę zresztą szwagier pierwszego jakieś 3 miesiące temu zmarło mu się i interes przejęła jego żona która strasznie kaleczy wiec w mieście konkuręcji nie ma , ale 12 kilometrów od trzebiatowa są Gryfice miasto powiatowe i jest tam 6 zakładów z których 4 oceniam na bardzo dobrym poziomie a jeden na świetnym wspaniale aleje w zakładzie i kobieta która zna się na rzeczy . Węc przekora i brak wyboru przyzwyczaił ludzi do tego że po fotografa trzeba jechać do gryfie lub Kołobrzegu .
skasowałem konkurencyjnie taniej i w środę przyszli następni młodzi znajomi tych którzy odebrali swoje foty w poniedziałek jak będzie dalej się okaże im więcej zadowolonych tym więcej zleceń mam taka prace że niestety wałcze i w soboty czyli też nie wszystkie mogę poświęcać na fotografowanie jeśli będą zlecenia przymierzam się do małego lizingu na kilka szkieł .

Krzych - Nie, 22.04.2007 14:08
Temat postu:
No to super tylko pogratulować uśmiech
Ja marze sobie o tym.
Morze w przyszłości da się na tym dorobić.
Puki co moje plany się troszkę zmieniły i zostaję w Irlandii jeszcze na jakieś 3 latka.
Ale tak szczerze mówiąc jakby tutaj się udało wkręcić w temat to dopiero był, by dobry bonus oczko
Tak poza tym to ile Ci zajęła obróbka, ile fot zrobiłeś i ile oddałeś już gotowych?

muzyk - Nie, 22.04.2007 14:14
Temat postu:
Młodzi dostali 100 zdjęć 15x21 papier jedwab w ładnym albumie
siedziałem na tym dwa wieczory + złozenie album jakieś 3 godzinki

Krzych - Nie, 22.04.2007 14:35
Temat postu:
No to bardzo sprawnie Ci to poszło.
Ja jeszcze nie mam takiego obycia z programami, wiecznie coś kombinuje i próbuje coś nowego.
I zazwyczaj schodzi mi przy tym mnóstwo czasu.
Jednak gdy zdjęcie jest na prawdę dobre to nie ma potrzeby za dużo kombinować i to pewnie jest mój problem.
Ale walczę dzielnie i z każdym dniem się uczę oczko
Powodzenia w nowym biznesie.
Pozdrawiam.

aramis - Nie, 22.04.2007 16:17
Temat postu:
muzyk, - a pamiętasz jak Ci wszyscy prawie odradzali? Wykorzystałeś szanse uśmiech Cieszę sie i trzymam mocno kciuki za rozwój.
pozdrawiam uśmiech

muzyk - Nie, 22.04.2007 17:03
Temat postu:
aramis, pamiętam zdjęcia na pewno nie są idealne ale starałem się jak mogłem najbardziej cieszy mnie to że młoda para jest z nich zadowolona pokazała album znajomym a oni przyszli do mnie .
Najtrudniej wypracować jest markę no i na pewno musze zainwestować w sprzęt na razie szkła a potem body i lampę z prawdziwego zdarzenia choć 350 i tumax sprawdziły się świetnie
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Forum w oparciu o PNphpBB2 1.2a © 2003 based on phpBB 2.0.5 © 2001, 2002 phpBB Group
To jest wersja przyjazna dla wydruku, pełna wersja znajduje się tutaj: Problem z lampą.
Zdjęcia użytkownikow portalu zobaczysz tutaj: Zdjęcia